דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכולוגיה : תחילת המחשבות של האדם -חלק א 

מאת    [ 07/03/2007 ]

מילים במאמר: 1119   [ נצפה 5621 פעמים ]

מתי מתחילות מחשבותיו הראשונות של האדם? האם הןן תולדה של מחשבות אימו? האם הן תולדה של יצירה גנטית מסוג אחר? כיצד מתחילות להיווצר המחשבות הראשונות של האדם? שאלת עומק זו על כל מלואה ומשמעותה הקריטית הנוקבת כנראה תישאר עלומה עוד זמן רב אל העתיד.

למתענינים מוצעים צעדים ראשונים אל תוך העתיד בעזרת המודלים ההנדסיים של בית יוצר רעיונית ישראל לחשיפת הידע הפסיכולוגי במלואו.לאחר שמאמרי הניתוחים נקראו גם על ידי חוקרי מכוני מחקר - ניתן להתחיל להניח את היסודות לחקר פשר בריאת הפסיכולוגיה הנפשית.

נקודת המוצא הינה ההבנה - ממה מתחילה הפסיכולוגיה? ברגע שנוצרים התאים הראשונים של התינוק (התאים המוחיים) מה נוצר קודם? הרגש או המחשבות הראשונות (או המחשבה הראשונה)? הרי משהו מתחיל מנקודה מסויימת וספציפית. המדובר או במחשבה או ברגש. או או.כמובן שניתן גם להניח שישנה "פקעת" ראשונית של מספר דברים שקורים בו זמנית (למשל היווצרות של קבוצת מחשבות ראשונות או קבוצת רגשות ראשוניים - בטרם קיום ההכרה) אולם גם ב"תוך כל אלו" הרי ישנן נקודות הניצנים הראשונות.

לסיכום,ניתן להניח שמלוא הנפש מתחילה מנקודה ראשונה אחת ולעומת זאת ניתן להניח שמלוא הנפש מתחילה ממערכת שנוצרת איכשהו מ"הרבה" דברים ושאח"כ (רק בתוכם) יש נקודה אחת שמתחילה לפעול.עבור קוראים שאינם מצויים בפסיכולוגיה נמחיש זאת בדוגמה פשוטה: ייתכן והנפש הינה נקודה כפי שעיפרון מצייר נקודה על דף (וזוהי המחשבה הראשונה או הרגש הראשון) וייתכן והנפש היא מעין לונה פארק גדול של מיתקנים רבים שנבנים ומשורטטים במהירות כפארק גדול/קטן בינוני התחלתי ואז קורה משהו בתוכו (שהיא הנקודה ההתחלתית המטעינה או היוצרת את התנועה) כמו למשל תחילת תנועה של קרון אחד של רכבת ההרים שפתאום מעבירה את מלוא המערכת המשוכללת והמתחילה להניע אותה לפעולה.


כך או כך,הנפש מתחילה ממשהו וקשה יהיה להניח שהוא לא מחשבה או רגש. כדי להבין מהו המשהו הזה חשוב יהיה להבין מה קודם למה - מחשבה או רגש (הביצה או התרנגולת) ומה הקשר בין מחשבה לרגש (האם הם דברים נפרדים או משהו אחד- בנקודה הראשונה ההתחלתית).כדי לא להסתבך כדאי לסכם לפחות הגיונית שיש משהו ראשון התחלתי - אבן יסוד נקרא לזה - ושתהיה מה שתהיה.

האם שהעובר נמצא ברחמה הינה בעלת קשר פיזי להתפתחות מוחו של התינוק באמצעים גופניים והקשר להתפתחות מוחו מובן לחלוטין מבחינת המדע ככל הידוע עד היום.אולם כיצד מחשבותיה משפיעות על מחשבותיו ברגעים הראשונים של היווצרותו.האם למשל - בלשון עממית- התינוק שומע את מחשבותיה? (זוהי שאלה מאד מעניינת.האם למשל בהתאם לסוג המחשבה שלה - דיבור לעצמה /שרטוט הדברים בעיני רוחה/סתם חלוף אינפורמציה בראשה) מתרחשים דברים מקבילים אצל התינוק? כיצד נוכל לחקור זאת.

בו זמנית לקיום קו מחשבה זה,הרי שבואו ביחד נצא במשותף גם מנקודה תצפית אחרת.חיצונית יותר.נניח לרגע את עניין הקשר של האם לתינוק.הרי הוא בכל מקרה מושפע ממנה. הבה ננסה לרגע להבין מה קורה בתוכו. (כמובן מן הסתם,שהידע שלי מתבסס על התמצאות קודם כל פיזיולוגית ולמידת הנושא לעומקו ככל הנדרש אנטומית).

מוחו נוצר ממערכות עצבים ורקמות (ובלשון העם- בשר). למעשה אין בו "מחשבות". או האם יש בו?

מהן מחשבות? מחשבות הן אינפורמציה.לשם הדוגמה - המשפט החפץ הזה הוא ורוד. או המשפט : אני אוהב את אימי. הן אינפורמציה. הן נוסח. מחשבה.אולם התינוק לא יכול לחשוב אותן כי הוא לא מכיר מילים .(האם מחשבה היא מילים?).הוא גם לא יכול לחשוב החפץ הזה וגם לא יכול להכיר את המונח ורוד.מה למעשה הוא יכול להכיר בכלל? הוא טרם יצא אל העולם.על כן אילו מחשבות בכלל עשויות להיות לו ומאיזה סוג?

בואו נתקדם עוד שלב אחד פנימה .הפעם אל תוך תוכושל התינוק.

תינוק ישן רוב הזמן.מוחו עסוק בפעיות חלומית כפי שידוע למדע ומוחו מתעצב אט אט.
שאלה קריטית להבנת העניין הינה מחשבותיו הראשונות תוך כדי חלום.אם אי פעם נוכל להגיע אל אינפורמציית החלומות הזו של התינוק זהו המפתח העיקרי להבנת הנפש.זהו צופן אדיר לחקר אוקינוס מדע הפסיכולוגיה.אך אנו חסרי אונים אל מול פאר הפסיכולוגיה המגוננת על חשיפת סודותיה הכמוסים ביותר מפנני ידי חשק המדע לפתוח את תיבות אוצרותיהם.

הבנת מהן המחשבות הראשונות (אבני הבניין) הן הנחוץ לנו.לא ארצה לסבך יותר מדי את הקוראים שאינם מנוסים במדע אך למען החוקרים ארצה להעיר שכאן אנו מתוודעים אל נקודות מפתח ככל הנראה גם להוצאת אדם ממצבי קומא. הבנת עומק מוכרחה להניח שהקשר הפסיכופיזי הינו דו כיווני (למרות שהנפש נמצאית גם "פילוסופית" וגם בבשר עצמו- במיבנים מוחיים) הרי שלהעיר אדם מקומא יתאפשר עם הבנה מלאה של מחשבות הקיימות מתחת למעטה הרדימות והשורצות והמתינות לפעילות גומלין חיצונית ישירות עליהן. ברור לי כי רעיון זה הינו חדשני אך הוא עשוי להיות מובן לכל חוקר אשר חוקר זאת במכון וייצמן.
אם עשיתי פה את שלי ותהיה משפחה אחת מרוצה בעולם שחזר לה יקירה לעולם המציאות כתוצאה מפיתוחי הנאמר פה - הרי שעשיתי את שלי. כאדם רגיל אין לי גישה למחקרים מתקדמים אך ידוע לי כי חוקרי מכון וויצמן קוראים את מאמריי ועל כן אני ממליץ לכם על כיוון מחקר זה.

פעילות המוח כולו מבחינת ההכרה סובבת ככל הנראה על ביוריתמוס פסיכולוגי כבד ועשיר הנושר בחובו מסילות מחשבות רבות עיקריות. איני יכול להניח שאין ארגון כלשהו וירטואלי או הבנתי בתוככי הנפש.ההנחה שהנפש מסודרת במקומות שונים (מחשבות,רגשות וכן הלאה) בכל מיני מקומות שונים במוח ומתהווה רק בעיני המביט ל"מיבנה" משוער - אינה מחוייבת במציאות. וודאי קיים קו לוגי כלשהו העובר דרך כל המיבנים והמסדר את כל תכני הנפש (לפחות המחשבתיים) לתשתית אחת ומסודרת.ואף אם דבר זה אינו קיים בוודאות מרגע היבראות נפש האדם אזי שבקלות כל אדם בריא וחושב מסוגל לבצע חיבור של קו לוגי כזה כאשר תודעתו מתחילה לחשוב. שליטה בקו לוגי זה והבנתו מחייבת גם ירידה עימו (בדיוק כמו רכבל על פני חוטי מסילתו) אל תוך החלומות הראשונים של הנפש.שם נמצאות המחשבות הראשונות.

חלילה לא ארצה לעשות מעבר למה שמותר לי כבן 33 בלבד ,אולם אני מניח שפה נמצאים גם הפתרונות לשאלות רבות אדירות שהמדע מתמודד איתן כבר הרבה זמן. אני מניח שבאורך קו סידור המחשבות הזה שנוצר או בתבנית זו של מחשבות ובהגעה לסיומו - טמונה שאלת רגע סיום החיים. להוכחת דברי אני מציין שככל הידוע לכולנו אזי אנשים שחחו רגעים מטילי אימים של התקרבות לסיום החיים מדמיינים ומדווחים את כל חייהם חולפים מול פניהם. זהו הקו הלוגי.כל סידור תחנות החיים.כל חלוף התמונות.אינני יודע אם זהו הקו הראשי של סידור המחשבות אולם זוהי נקודה טובה להתחיל לחוקרו.היתי מציע למדעני המחקר מן המעבדות להתחיל להתרכז בו ולחוקרו כפי שכאשר חוקרים אזור לא ידוע מתחת לאדמה יורדים אל מעבי האדמה כאשר מחזיקים כל הדרך למטה בחבל ארוך בלתי נגמר. כך עשו גם עמי ותמי כאשר סימנו את דרכם ביער עם פירורי הלחם.

לפני שהמציאות תפזר ברוחות היומיום את ההתרכזות בתיאוריות אחרות אני ממליץ בחום לחוקרים את יער הנפש להתחיל לסמן את דרכם על פי נקודות מחשבה עיקריות בחייו של אדם כרציונאל המוכר אולם לשים לב ביתר עוז גם על שיוך קו זה והקבלתו ביתר חוכמה לחלומות הלילה (למרחקי הקווים האלו) ולהשתנות נקודותיו הזכורות העולות עם הגיל. מרתק גם להבין בכמה קווי חיים כאלו בנאדם משתמש ומהן המסקנות מכך (מערכות חיים נפרדות של הבנה/חיים),צורת סידור אינפורמציה שונה בסך הכל?

עד עתה העליתי מספר נקודות שייתכן ומוכרות למדע.הפיתוח שאביא כאן בהמשך הינו העניין העיקרי.

המשך יבוא

(אודות :

א. אופן החקירה של קו הרציונאל העיקרי
ב. אמצעים חדישים לשם כך






מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב